نماشویی و شستشوی نما

شستشوی نما یک پروژه حرفه‌ای است که باید به دست پیمانکاران انجام شود. به نظرتان شستشوی کامل نمای یک ساختمان چقدر زمان نیاز دارد؟ هر چند وقت یک بار نمای ساختمان به شستشو نیاز پیدا می‌کند؟ چه عواملی بر مدت زمان شستن نما تأثیر می‌گذارند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که نیاز است را درباره مدت زمان شستشوی نما بدانید و بتوانید برای آن به‌خوبی برنامه‌ریزی کنید.

هر چند وقت یک بار به شستشوی نما نیاز پیدا می‌کنید؟

یکی از سؤالات رایج که درباره نماشویی پرسیده می‌شود همین سؤال است. واقعاً هر چند وقت یک بار نمای ساختمان به شستشو نیاز پیدا می‌کند؟ خب برخی افراد تصور می‌کنند که هر وقت احساس کردند که نمای ساختمان کثیف شده است، باید اقدام به شستشوی نما کنند. این در حالی است که در برخی مواقع آنقدر نمای ساختمان کثیفی و چرک را به خود می‌گیرد که پاک کردن آن حتی با بهترین مواد شستشوی موجود نیز کاری غیرممکن می‌شود. به همین خاطر دیگر نمای ساختمان به حالت اول خود باز نمی‌گردد. پس تصمیم‌گیری درباره زمان شستشوی نما یک امر واجب و ضروری است. خب به نظرتان چه زمانی نمای ساختمان به شستشو نیاز پیدا می‌کند؟ باید بدانید که بازه زمانی شستشوی نما به موارد بسیاری بستگی دارد که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

موقعیت قرارگیری ساختمان

مهم‌ترین پارامتری که بر زمان شستشوی مجدد نمای ساختمان تأثیر می‌گذارد، موقعیت قرارگیری ساختمان است. در شهرهای آلوده، همانند تهران، نمای ساختمان به سرعت آلوده و کثیف می‌شود و به شستشو نیاز پیدا می‌کند. در عین حال علاوه‌بر شهری که ساختمان در آن قرار دارد، موقعیت قرارگیری ساختمان در آن شهر نیز بر این مدت زمان تأثیر می‌گذارد. برای مثال خانه‌هایی که در کنار بزرگراه‌های پرتردد همانند بزرگراه همت قرار دارند، به سرعت کثیف می‌شوند. در عین حال ساختمان‌هایی که در بخش شرقی شهر و کنار پارک‌های جنگلی واقع شده‌اند، کمتر به شستشوی نما نیاز پیدا می‌کنند. به‌صورت کلی بهتر است سالی یک بار ساختمان‌هایی که در مناطق آلوده قرار دارند را شست.

جنس نما

جنس نما نیز جزو عوامل بسیار تأثیرگذار است. برای مثال اگر نمای ساختمان شیشه‌ای باشد، بعد از هر بارش باران شاید به شستشو نیاز پیدا کند. در عین حال نمای سنگ، آن هم نمای سنگ تیره، دیرتر به شستشو نیاز پیدا می‌کند. پس حتماً هنگام تعیین زمان مناسب برای شستشوی نما ساختمان، باید جنس نما را نیز در نظر بگیرید.

رنگ نما

رنگ نما نیز تأثیر مستقیم بر زمان شستشو دارد. شما لباس‌های روشنتان را سریع‌تر می‌شویید یا لباس‌های تیره‌تر؟ خب لباس‌های تیره رنگ، کثیفی و چرک را دیرتر و کمتر نشان می‌دهند. به همین خاطر کمتر به شستشو نیاز پیدا می‌کنند. ساختمان‌هایی با نمای رنگ روشن، به سرعت دوده و آلودگی را نشان می‌دهند. به همین خاطر سریع‌تر به شستشو نیاز پیدا می‌کنند. پس شستشوی نما با رنگ روشن سریع‌تر از نمای تیره اتفاق می‌افتد.

شستشوی نما ساختمان چقدر طول می‌کشد؟

شاید این سؤال برایتان به وجود آمده باشد که اتمام پروژه شستشوی نما ساختمان چقدر طول می‌کشد؟ پاسخ به این سؤال یک جواب ثابت ندارد. در حقیقت زمان نماشویی ساختمان به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

ابعاد بنا

در وهله اول ابعاد بنا روی مدت زمانی که برای شستن آن نیاز است تأثیر می‌گذارد. ساختمان‌های بزرگ قطعاً به زمان بسیاری برای شستشو نیاز خواهند داشت. در عین حال برای ساختمان‌های کوچک زمان کمتری صرف می‌شود.

جنس نما

جنس نما نیز تأثیر مستقیم روی زمان نماشویی دارد. شستشوی برخی انواع نما کار دشوارتری است. برای مثال اینکه یک نمای شیشه‌ای کاملاً پاکیزه و بدون لک یا موج باشد، کار دشواری نخواهد بود. پس جنس نما نیز روی مدت زمانی که شستشو به پایان می‌رسد تأثیر می‌گذارد.

میزان آلودگی نما

همان طور که انتظار می‌رود، میزان آلودگی نما نیز روی مدتی که برای شستشو صرف می‌شود تأثیر می‌گذارد. برای مثال اگر یک نما بسیار آلوده باشد، شاید به چند بار شستشو نیاز داشته باشد. در چنین حالتی زمان بیشتری صرف شستشوی آن خواهد شد. در عین حال یک نمایی که آلودگی چندانی ندارد، با یک بار شستشو پاکییزه می‌شود. به این ترتیب میزان آلودگی نما نیز روی زمانی که برای آن صرف می‌شود تأثیر دارد.

روش شستشو

روش‌های مختلفی برای شستشو وجود دارند. برای مثال شستشوی نما به‌وسیله راپل سریع‌ترین حالت محسوب می‌شود. روش‌های دیگره مانند بستن داربست، زمان شستشو را افزایش می‌دهند. پس بهتر است با پیمانکارانی همکاری داشته باشید که از روش شستشوی راپل با طناب استفاده می‌کنند. این روش بسیار سریع، ایمن و ارزان است.

وضعیت آب‌وهوا

وضعیت آب‌وهوا از قبیل رطوبت و دمای هوا نیز بر افزایش یا کاهش زمان شستشو تأثیر می‌گذارند. برای مثال در هوای مرطوب و سرد، شستشو بیشتر طول خواهد کشید. در نهایت توصیه می‌شود که با پیمانکاران مختلف، قرارداد طولانی‌مدت داشته باشید. به این ترتیب خود پیمانکاران بر اساس نوع نمای ساختمان و موقعیت قرارگیری آن، به‌صورت دوره‌ای برای شستشوی آن اقدام می‌کنند. همچنین با توجه به شناختی که درباره ساختمان دارند، شستشوی نما در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

مدت زمان شستشوی نما